Tijdloze horloges versus trendgevoelige horloges
Elk jaar presenteren horlogemerken hun nieuwste horloges op beurzen wereldwijd. De nieuwste trends, stijlen en materialen worden gepresenteerd aan de consument en pers. Merken die voorop lopen bepalen de trends en de merken hieronder volgen meestal snel. Vaak ziet men een jaar later pas dat de horlogemerken aan de onderkant van de markt de trends hebben verwerkt in hun horloges.
Tijdloze horlogemerken versus trendgevoelige horlogemerken
Veelal hebben de bekende high-end merken een duidelijk eigen gezicht dat in essentie elk jaar hetzelfde blijft, met kleine aanpassingen uitgezonderd. De populaire series van Breitling, Omega, IWC en Rolex blijven eenzelfde lijn volgen op gebied van design, materialen en grootte. Vaak introduceren deze merken naast deze populaire lijn een nieuwe innovatieve lijn horloges die afwijkt van de norm binnen het merk. Nieuwe uurwerken, kleuren en materialen vinden hun weg in deze nieuwe series die door de merken worden getest. Slaat zo'n serie aan zal deze opgenomen worden in de vaste collecties van het merk. Wordt de nieuwe serie niet gewaardeerd door de consument zal de productie al snel stoppen.
Feit is dat de basis collectie van de high end merken veelal tijdloze horloges bevat die men direct herkent en identificeert met een bepaald horlogemerk. Voorbeelden zijn de Navitimer van Breitling, de Portuguese van IWC en de Carrera modellen van Tag Heuer.
De kleinere merken hebben vaak een minder karakteristiek gezicht. Een echte vaste lijn is hier moeilijker te ontdekken. Dit resulteert vaak in meer trendgevoelige horloges die worden "afgekeken" van de trends van de grote high end merken. Dit anticiperen heeft echter ook nadelen, immers zijn deze trends vaak kortdurig waardoor een trendy horloge al snel niet meer trendy kan zijn.