Wereldwijde levering
Gratis verzending binnen Nederland

Horloges, instrument of statussymbool?

Geplaatst op 18 september 2010 om 22:02 uur

 De eerste horloges werden gebruikt als navigatieinstrument op de scheepvaart tijdens verre reizen. In de daarop volgende periode is het horloge volledig ontwikkeld tot een stukje techniek dat niet enkel meer als navigatieinstrument dient, maar buiten vele functionaliteiten vooral belangrijk is als sieraad. Tegenwoordig zijn er twee groepen horlogedragers: de liefhebbers van de techniek en de dragers die het horloge zien als sieraad.

Horloges als instrument; de klassieke horlogeliefhebber.

De eerste groep kiest een horloge op basis van techniek, traditie maar vooral gevoel. Emotie speelt een grote rol aangezien elke horlogeliefhebber een paar horlogemerken heeft waaraan hij zijn hart heeft verknocht. De gebruikte techniek en materialen rechtvaardigen op hun beurt het gevoel. Merken die in deze categorie vallen zijn Junghans, Zeppelin, Glycine en Damasko.

Deze horlogemerken hebben vrijwel dezelfde eigenschappen. Traditie en authenticiteit staan centraal. De historie van deze merken gaan veelal decennia terug. De productie is gelimiteerd doordat de productie van elk horloge buitengewoon veel tijd kost. Door het gebruik van automatische uurwerken die uit vele onderdelen bestaan komt de echte horlogeliefhebber, die techniek en afwerking als prioriteit heeft, geheel aan zijn trekken.

Horloges als sieraad; de moderne horlogeliefhebber.

 Aan de andere kant hebben we een groep horlogedragers die een horloge vooral draagt als sieraad. Terwijl een vrouw vele soorten sieraden heeft zoals een ring, ketting, armband en oorbellen heeft de man eigenlijk maar een sieraad: het horloge. De groep horlogedragers die het horloge draagt als sieraad volgt veelal trends en laat zich inspireren door mode. Een horloge kan een outfit maken of breken. Een mooie dress watch dat perfect past bij uw schoenen, riem en overhemd maakt het geheel af. Een horloge zegt ook veel over de persoon zelf en kan uw persoonlijke stijl overbrengen op anderen. Merken die in deze categorie vallen zijn bijvoorbeeld: Ceramic, Armani en D&G.

Nu rest enkel de vraag; onder welke groep schaart u zichzelf?