Horloges, instrument of statussymbool?
De eerste horloges werden gebruikt als navigatieinstrument op de scheepvaart tijdens verre reizen. In de daarop volgende periode is het horloge volledig ontwikkeld tot een stukje techniek dat niet enkel meer als navigatieinstrument dient, maar buiten vele functionaliteiten vooral belangrijk is als sieraad. Tegenwoordig zijn er twee groepen horlogedragers: de liefhebbers van de techniek en de dragers die het horloge zien als sieraad.
Horloges als instrument; de klassieke horlogeliefhebber.
De eerste groep kiest een horloge op basis van techniek, traditie maar vooral gevoel. Emotie speelt een grote rol aangezien elke horlogeliefhebber een paar horlogemerken heeft waaraan hij zijn hart heeft verknocht. De gebruikte techniek en materialen rechtvaardigen op hun beurt het gevoel. Merken die in deze categorie vallen zijn Junghans, Zeppelin, Glycine en Damasko.
Deze horlogemerken hebben vrijwel dezelfde eigenschappen. Traditie en authenticiteit staan centraal. De historie van deze merken gaan veelal decennia terug. De productie is gelimiteerd doordat de productie van elk horloge buitengewoon veel tijd kost. Door het gebruik van automatische uurwerken die uit vele onderdelen bestaan komt de echte horlogeliefhebber, die techniek en afwerking als prioriteit heeft, geheel aan zijn trekken.
Horloges als sieraad; de moderne horlogeliefhebber.
Aan de andere kant hebben we een groep horlogedragers die een horloge vooral draagt als sieraad. Terwijl een vrouw vele soorten sieraden heeft zoals een ring, ketting, armband en oorbellen heeft de man eigenlijk maar een sieraad: het horloge. De groep horlogedragers die het horloge draagt als sieraad volgt veelal trends en laat zich inspireren door mode. Een horloge kan een outfit maken of breken. Een mooie dress watch dat perfect past bij uw schoenen, riem en overhemd maakt het geheel af. Een horloge zegt ook veel over de persoon zelf en kan uw persoonlijke stijl overbrengen op anderen. Merken die in deze categorie vallen zijn bijvoorbeeld: Ceramic, Armani en D&G.
Nu rest enkel de vraag; onder welke groep schaart u zichzelf?

Momenteel heerst nog steeds de opvatting dat Chinese horloges (lees uurwerken) van mindere kwaliteit zijn dan Europese horloges. De laatste jaren heeft de Chinese horlogeindustrie echter een opmerkelijke opmars gemaakt. Door een tekort aan uurwerken in Europa hebben vele horlogemerken hun focus verlegd naar China waar de uurwerken steeds beter van kwaliteit worden en voldoende vaktechnici en materialen zijn. Diverse
merken produceren hun eigen uurwerken in China met een Europese eindcontrole. Hierdoor komen er meer interessante Chinese horlogemerken op de markt die qua kwaliteit en design nauwelijks nog onderdoen voor Europese merken. Een goed voorbeeld van deze ontwikkeling is het Chinese merk MoVas.
Nieuwe modellen in de toekomst: de Diver.
Het Duitse
Hoogstaande techniek.
Eens in de zoveel tijd komen er nieuwe horlogemerken bij. Vaak ontstaan deze vanuit liefde voor horloges. Helaas blijkt vaak dat het in de markt zetten van een nieuw horlogemerk ontzettend moeilijk is. Ten eerste ontbreekt een duidelijke historie die horlogeliefhebbers zo belangrijk vinden. Ten tweede is de naamsbekendheid laag waardoor er veel geïnvesteerd dient te worden in marketing. Ten derde wordt het technische aspect om een goed kwaliteitshorloge te produceren vaak onderschat.
Sinds één week hebben wij Haemmer horloges in onze collectie. Een relatief nieuw horlogemerk dat zich toelegt op de vervaardiging van oversized horloges net zoals bijvoorbeeld TW Steel. De Haemmer horloges onderscheiden zich echter doordat zij meer authentiek zijn. Waar TW Steel op elke straathoek te koop is, heeft Haemmer streng geselecteerde verkooppunten. De eerste reacties van onze websitebezoekers zijn heel positief over Haemmer. De grootte en uitstraling van de horloges trekken vooral aan. Uiteraard speelt de aantrekkelijke prijs een grote rol. Zo beginnen de Haemmer horloges al vanaf 199,00 euro.
Watchwinders en horlogeboxen voor juweliers.